Kako? (E-orodja)
Kategorija: Blog | Datum objave: Monday, 19. 12. 2005 | Avtor: Barbara Kvas
E-demokracija se izvaja preko več orodij. Ta orodja so naslednja:
e- dostop
e- posvetovanje, e- anketa
e- peticija
e- forum
e- konzultacija
e- referendum
e- glasovanje
Spletni dnevnik
E-dostop
E- dostop je prvo in najosnovnejše izmed e-orodij, ki omogočajo delovanje e-demokracije.
To orodje se nanaša na uporabo interneta, torej elektronski dostop do uradnih dokumentov, zakonodaje in postopkov posameznih organov in drugih relevantnih javnih informacij. Cilj tega orodja je, da državljanom omogoči lažji dostop, pregled in nadzor nad rezultati delovanja in odločanja njihovih predstavnikov v različnih organih in institucijah na državni in lokalni ravni, oziroma do vseh javnih informacij, ki so online dostopni.
E-dostop je strogo pasivno orodje; preprosto le oskrbuje informacije državljanom, katerih področje in vsebina sta določena s pravili, ki jih postavlja postavljalec spletne strani.
Na strani javne oblasti, ki določa pravila in vsebino spletnih strani, je vsa aktivnost, na strani državljana, ki je individualiziran, pa je aktivnost zvedena na konzumiranje informacij na spletnih straneh. Katere informacije so na spletu je odvisno od vsakega organa posebej. Sam organ določi kaj bo vidno očem javnosti. Uporabnik, državljan, ki želi pridobiti informacije in zato pregleduje spletne strani, pa nima nobenega vpliva na te informacije. Je torej le pasivni spremljevalec, oziroma opazovalec informacij.
E-posvetovanje/e-anketa
Anketa je orodje , ki ga svet pozna že dolgo časa. To orodje omogoča državljanom, da izražajo svoja mnenja o javnih zadevah, ki so vnaprej opredeljena s strani javne oblasti. Cilj tega orodja je ugotoviti utrip javnega mnenja preko interneta. Pogosto ga uporabljajo mediji na svojih spletnih straneh, lahko pa se to orodje uporablja tudi na uradnih straneh javnih institucij.
Če se uporablja to orodje na spletnih straneh institucij javne oblasti, potem preko tega orodja javna oblast predhodno preverja mnenja in možne reakcije prizadete javnosti na njene bodoče odločitve. Pri tem je aktivnost javnosti zvedena na individualno izjasnjevanje o neki javni zadevi, za katero so že vnaprej modelirani možni odgovori.
E-peticija
To orodje omogoča državljanom, da iniciirajo peticijo po lastni presoji o neki javni zadevi, drugi pa so povabljeni, da jo s podpisom podprejo.
Institucije javne oblasti lahko na spletnih straneh zagotovijo dostop do tega orodja, na državljanih pa je, da ga izkoristijo. To orodje državljanom omogoča, glede na javno oblast, že večjo aktivno vlogo kot prejšnja orodja, saj so državljani kot iniciatorji samostojni pri določitvi in formulaciji javne zadeve, kot tudi možnih rešitev. Še vedno pa je državljanom kot podpisnikom peticije omogočeno le individualno opredeljevanje za ali proti.
E-forum
To orodje državljanom dopušča medsebojno izmenjavo individualnih političnih in drugih stališč o določeni javni zadevi (odločitvi, programu, načrtih, politikah, normativnih aktih itd.) Cilj tega orodja je okrepiti proces oblikovanja državljanskih mnenj s pomočjo deliberativnega soočanja, ki se lahko odvija pred, po ali neodvisno od sprejemanja političnih odločitev.
Institucije javne oblasti lahko na svojih spletnih straneh preko tega orodja zagotovijo možnost izmenjevanja mnenj in stališč zainteresiranih državljanov. Na strani državljanov pa je, da lahko iniciirajo teme razprav, znotraj tega orodja pa potem sodelujejo pri soočanju in oblikovanju možnih alternativ za rešitev javnega problema. Forumi se lahko organizirajo tudi za strokovno javnost. Za usmerjanje komunikacijskega procesa pa je priporočljivo, da ga vodi profesionalno usposobljen moderator, ki skrbi za uveljavljanje deliberativnih vrednot in načel razpravljanja.
E- konzultacije
To orodje se uporablja za vključevanje različnih javnosti, ekspertov in/ali interesnih skupin, nevladnih organizacij in drugih javnih in političnih akterjev, ki imajo možnost komentiranja posameznih tem, o katerih se sprejemajo odločitve na določenih policy področjih. Cilj tega orodja je gojiti participativno/kooperativno kulturo z opogumljanjem splošne javnosti, interesnih skupin in ekspertov, da participirajo v odločevalskem procesu.
E-konzultacija je interaktivna tehnika, ki vključuje povratno komunikacijo med državljani in javno oblastjo ali med skupinami državljanov ali različnimi ravnmi javne oblasti, ki se uporablja pred sprejemanjem političnih odločitev. V tem orodju so državljani individualno ali pa organizirano v različne asociacije, vključeni v odločevalski proces, običajno na tistem področju, na katerem profesionalno delujejo, ali se jih neposredno dotikajo. Pri tem orodju lahko govorimo že o visoki stopnji e-demokracije, saj državljani niso vključeni le v izražanje in agregiranje svojih mnenj, temveč so vključeni tudi v odločevalski proces kot partner izvoljenim predstavnikov v institucijah javne oblasti.
E-referendum
To orodje državljanom omogoča , da lahko direktno participirajo v odločevalnem procesu in njihova večinska odločitev je obvezujoča za javno oblast. Cilj tega orodja je ponuditi državljanu možnost, da se izjasnejo o specifičnih javnih rešitvah, ki naj bi se sprejela.
Javna oblast lahko na svojih spletnih straneh zagotovi pogoje, da lahko občani neposredno odločajo o določeni zadevi javnega pomena.
E-glasovanje
To orodje je namenjeno občanom kot volivcem, da lahko izbirajo tiste predstavnike javne oblasti ali uradnike, ki jih je treba izvoliti. To orodje vključuje tudi dodatne mehanizme za online registracijo volivcev in druge operacije, ki so potrebne za demokratično izvolitev predstavnikov. Cilj tega orodja je doseči večjo udeležbo občanov v volilnem procesu.
Spletni dnevnik
Spletni dnevniki prispevajo h krepitvi politične participacije in širjenju prostora politične svobode na naslednje tri načine:
1. sporočanje,
2. nagovarjanje in
3. izobraževanje.
Spletni dnevniki v kontekstu participativne e-demokracije širijo razumevanje rabe tega orodja preko koncepta predstavniške demokracije. Kljub temu, da državljani s tem niso nujno vpeti v institucionalizirani proces demokratičnega soodločanja, pa ga lahko pomembno sooblikujejo oz. se konstituirajo kot njegov relevanten akter. Posledica takšnega organiziranja je lahko sprememba razmerij političnih moči ter pravil in pogojev odločanja, nemalokrat pa tudi same vsebine, ki je korist in v interesu državljanov, ne pa nujno tudi kapitala in politike.